Már régóta tervezem, hogy írok egy kicsit az egyetemről meg a kurzusokról, amiket az egyetemen hallagtok. Kezdem először a mikroökonometriával...
Mikor még otthon azon gondolkodtam, hogy mit kellene tanulnom Amsterdamban biztos voltam benne, hogy az ökonometriát nem lehet kihagyni. Mondjuk nagy szívfájdalmam, hogy az előző félévben nem voltam kint, mert akkor még több ökó kurzus volt, és ráadásul olyanok, amelyek elvileg előfeltételei ennek a mostaninak. De hát nem baj, kellő önbizalommal sikerült felvennem ezt a tárgyat, ilyet úgy sem tanulhatok otthon, ráadásul a mikroökonómia is igen közel áll hozzám...
Persze már az első óra igen meglepő volt: megkaptuk (kinyomtatva) a feldolgozandó cikk listáját (12 db, mindegyik 1995 utáni) a hozzájuk tartozó kérdésekkel, egy részletes tematikát a követelményekkel, a negyedév során elkészítendő projektek leírását és persze egy rövid ismertetőt a kurzus során használandó "R" nevű statisztikai programcsomagról. Ezt követően megtudtuk, hogy az 5 kerdit az 140 óra munkát igényel, azaz 7 héten át, minden hétköznap 4 órát!
Majd kezdetét vette a munka! Minden órára cikk, amelyet az előadó (Hans van Ophem) zseniálisan ad elő. De tényleg, bár a Blackboard szerint ő munka-gazdaságtannal foglalkozik, mintsem ökonometriával, azért eléggé vágja dolgokat: itt egy censored tobit modell, ott egy maximumlikelihood függvény. Csak kapkodom a fejem:) Amúgy a cikkek főleg a jövedelem és a végzettség kapcsolatáról szólnak, de persze akad, amelyik az egészségüggyel vagy éppen a bevándorlókkal foglalkozik. És persze úgy vannak a cikkek kiválasztva, hogy az aktuális témához passzoljanak. A tankönyvről (persze ez is van, nem is rövid) nem sok szó esik az órán. Éppen annyi, hogy otthon meg lehessen beőle érteni a dolgokat. És bizonyítani sem bizonyítunk semmit, hiszen mindenki le tudja csekkolni a könyvben, ha akarja...
A számítógépes szeminárium pedig teljesen más, mint otthon: előre megadott feladatot kell önállóan megcsinálni. Ha kérdés van, akkor az előadó vagy a kirendelt phd hallgató segít. Nincs projektor, előre elkészített fájl, semmi. Most például egy két hetes feladatban egy jobbról csonkított modellt kellett becsülnöm, Monte-Carlo módszerrel...
Egyébként az itteni Econometrics Master diákok okicsit olyanok, mint a gazdmatosok: folyton el vannak havazva, és rengeteget számolnak:) Mondjuk szerintem ők nem tanulnak annyi valszámot /val. elméletet / sztochasztikus folyamatokat / analízist /statisztikát, mint mi, de klasszisokkal több ökó kurzusuk van és ahogy látom modernebb megközelítésben foglalkoznak a dolgokkal.
Abban pedig, hogy teljesítem a kurzust csak reménykedni tudok: de ha meg lesz az 5.5, akkor azt hiszem nagyon elégedett leszek magammal:)
(Ha valakit érdekel a tematika, elküldöm neki e-mailben)
Mikor még otthon azon gondolkodtam, hogy mit kellene tanulnom Amsterdamban biztos voltam benne, hogy az ökonometriát nem lehet kihagyni. Mondjuk nagy szívfájdalmam, hogy az előző félévben nem voltam kint, mert akkor még több ökó kurzus volt, és ráadásul olyanok, amelyek elvileg előfeltételei ennek a mostaninak. De hát nem baj, kellő önbizalommal sikerült felvennem ezt a tárgyat, ilyet úgy sem tanulhatok otthon, ráadásul a mikroökonómia is igen közel áll hozzám...
Persze már az első óra igen meglepő volt: megkaptuk (kinyomtatva) a feldolgozandó cikk listáját (12 db, mindegyik 1995 utáni) a hozzájuk tartozó kérdésekkel, egy részletes tematikát a követelményekkel, a negyedév során elkészítendő projektek leírását és persze egy rövid ismertetőt a kurzus során használandó "R" nevű statisztikai programcsomagról. Ezt követően megtudtuk, hogy az 5 kerdit az 140 óra munkát igényel, azaz 7 héten át, minden hétköznap 4 órát!
Majd kezdetét vette a munka! Minden órára cikk, amelyet az előadó (Hans van Ophem) zseniálisan ad elő. De tényleg, bár a Blackboard szerint ő munka-gazdaságtannal foglalkozik, mintsem ökonometriával, azért eléggé vágja dolgokat: itt egy censored tobit modell, ott egy maximumlikelihood függvény. Csak kapkodom a fejem:) Amúgy a cikkek főleg a jövedelem és a végzettség kapcsolatáról szólnak, de persze akad, amelyik az egészségüggyel vagy éppen a bevándorlókkal foglalkozik. És persze úgy vannak a cikkek kiválasztva, hogy az aktuális témához passzoljanak. A tankönyvről (persze ez is van, nem is rövid) nem sok szó esik az órán. Éppen annyi, hogy otthon meg lehessen beőle érteni a dolgokat. És bizonyítani sem bizonyítunk semmit, hiszen mindenki le tudja csekkolni a könyvben, ha akarja...
A számítógépes szeminárium pedig teljesen más, mint otthon: előre megadott feladatot kell önállóan megcsinálni. Ha kérdés van, akkor az előadó vagy a kirendelt phd hallgató segít. Nincs projektor, előre elkészített fájl, semmi. Most például egy két hetes feladatban egy jobbról csonkított modellt kellett becsülnöm, Monte-Carlo módszerrel...
Egyébként az itteni Econometrics Master diákok okicsit olyanok, mint a gazdmatosok: folyton el vannak havazva, és rengeteget számolnak:) Mondjuk szerintem ők nem tanulnak annyi valszámot /val. elméletet / sztochasztikus folyamatokat / analízist /statisztikát, mint mi, de klasszisokkal több ökó kurzusuk van és ahogy látom modernebb megközelítésben foglalkoznak a dolgokkal.
Abban pedig, hogy teljesítem a kurzust csak reménykedni tudok: de ha meg lesz az 5.5, akkor azt hiszem nagyon elégedett leszek magammal:)
(Ha valakit érdekel a tematika, elküldöm neki e-mailben)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése